ISSN: 2241-6692

NEWS

Το Διεθνές Φεστιβάλ Επιστημονικών Ταινιών Αθηνών διοργανώνεται από το Κέντρο Επιστήμης Κοινωνίας και Τέχνης – CAID και περιλαμβάνει ενημερωμένες και έγκυρες ΤΑΙΝΙΕΣ επιστημονικού ενδιαφέροντος απ’ όλον τον κόσμο. Επίσης θα πραγματοποιηθούν ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ για τον Νίτσε (Ήρκος Αποστολίδης) και τον Πεσσόα (Μαρία Παπαδήμα) καθώς και ΣΥΖΗΤΗΣΗ με θέμα το ρατσισμό και τη βία. Μπορείτε να δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα εδώ.

Η ομάδα Thessaloniki Walking Tours προτείνει θεματικές διαδρομές στη Θεσσαλονίκη επιχειρώντας να συνδέσει το παρελθόν με το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης. Την Κυριακή 2 Νοεμβρίου, με αφετηρία το Λευκό Πύργο, θα πραγματοποιηθεί διαδρομή στο ιστορικό κέντρο της πόλης σε μια προσπάθεια να εντοπιστούν τα σημεία και οι χώροι που συνδέθηκαν με τον κινηματογράφο και να προσεγγιστεί η Θεσσαλονίκη από την οπτική τής κινηματογραφικής ιστορίας της. Μπορείτε να δείτε το αναλυτικό Δελτίο Τύπου εδώ.

Διάσπαρτες σε κινηματογραφικά αρχεία σε ολόκληρη την Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, σώζονται πολλές διασκεδαστικές, προκλητικές, και συχνά όμορφες ταινίες της εποχής του βωβού κινηματογράφου που η δράση τους τοποθετείται στην αρχαία Ελλάδα. Λίγες από αυτές τις ταινίες είναι γνωστές σήμερα, και ακόμη λιγότερες έχουν λάβει την προσοχή που τους αξίζει. Οι ταινίες αυτές, που ποικίλλουν από ιστορικά και μυθολογικά έπη μέχρι διασκευές αρχαίου δράματος, κωμωδίες, κινούμενα σχέδια και ντοκιμαντέρ, δείχνουν ένα ενδιαφέρον για την αρχαιότητα που συναγωνίζεται σε ένταση και εύρος εκείνο της κλασικής εποχής του Χόλλυγουντ. Η εκδήλωση «Αρχαία Ελλάδα στο Βωβό Κινηματογράφο» θα επικεντρωθεί στην προβολή μιας επιλογής από τέτοιες ταινίες της περιόδου 1903-1927:Le tonnerre de Jupiter (1903), Seprentine Dance (1905), L’Île de Calypso ou Ulysse et le géant Polyphème (1905), Amour d’esclave (1907), Dans l’Hellade (1909), Elettra (1909), La caduta di Troia (1910), Dances of the Ages (1913), The Private Life of Helen of Troy (1927). Η εισαγωγική παρουσίαση της προβολής θα δείξει πώς συνέβαλε η αρχαία Ελλάδα στην ανάπτυξη του πρώιμου κινηματογράφου και πώς συνέβαλε ο κινηματογράφος στη διαμόρφωση μιας σύγχρονης αντίληψης της αρχαιότητας. Η προβολή θα συνοδεύεται από πρωτότυπη μουσική σύνθεση του μουσικολόγου και συνθέτη Μηνά Ι. Αλεξιάδη. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε με τον Παντελή Μιχελάκη, Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, P.Michelakis@bris.ac.uk. [ . . . ]

Ο νέος, ανεξάρτητος χώρος προβολής ταινιών Cinemarian σάς προσκαλεί στην εκδήλωση με τίτλο «Οι αφανείς ήρωες της σκοτεινής αίθουσας». Θα προβληθούν δύο ταινίες φόρος τιμής στους χειριστές κινηματογραφικών μηχανών προβολής: Ο ΜΑΕΣΤΡΟΣ (σεν-σκην: Μαρία Λεωνίδα, B΄ Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Σκηνοθεσίας στο 19ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας 1996) και ΑΦΑΝΕΙΣ ΗΡΩΕΣ (σκην: Παναγιώτης Κουντουράς, επίσημη συμμετοχή στο 14ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2012). Επίσης θα μιλήσουν η θεωρητικός του κινηματογράφου Νανά Κυριαζή με θέμα «Από το φιλμ στην ψηφιακή ταινία», καθώς και οι σκηνοθέτες των ταινιών και οι μηχανικοί προβολής Γιάννης Εβρενόπουλος και Βαρβάρα Πέππα. Μπορείτε να διαβάσετε αναλυτικό Δελτίο Τύπου εδώ.

In 1925 Maurice Halbwachs placed memory in a social context when he argued that collective memories are socially constructed while his research and study have set the boundaries of the notion of collective memory ever since. Jan Assmann disagrees with this notion and constructed cultural memory as an analytical and methodological category, a category exceptionally closely related to politics. In his 1988 essay ‘Collective Memory and Cultural Identity’, translated in 1995 by John Czaplicka, Assmann separated collective memory (which he calls communicative memory) and its social basis from cultural memory and its cultural basis. Cultural memory differs from collective memory in two ways: first, it focuses on cultural characteristics that ‘communicative’ or ‘everyday memory’ lack. Second, it is different from history, which does not have the characteristics of memory. Assmann’s focus on the first distinction, namely the distinction between collective/communicative memory and cultural memory, has its grounds on the fact that communicative/collective memory is characterized by its proximity to the everyday. When we move from the everyday, we have cultural memory. For Assmann, cultural memory is based on fateful events of the past, on fixed points which he calls ‘figures of memory’ whose ‘memory is maintained through cultural formation (texts, rites, monuments) and institutional communication (recitation, practice, observance)’ (Assman 1995: 129). Cultural memory’s function is to unify and stabilize a common identity that spans many generations and it is not easy to change, as opposed to collective memory that has a three-generation cycle. Hence the representation of history through institutions and the arts becomes a matter of praxis, of transformation of the solidified narrative for the sake of society’s stability. [ . . . ]

Η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΚΙΝ/ΦΙΚΩΝ ΛΕΣΧΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ, με τη συνεργασία της ΚΙΝ/ΦΙΚΗΣ ΛΕΣΧΗΣ της ΣΤΕΓΗΣ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ, της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΒΑΛΑΣ και του ΔΗΜΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ διοργανώνει το 27ο Συνέδριό της, την Παρασκευή 12, το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου 2014, στο Αμφιθέατρο Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας και στον Θερινό Κινηματογράφο «Ζέφυρος». Θέμα του Συνεδρίου: «Ο ιστορικός, θεωρητικός και κριτικός λόγος στον κινηματογράφο».

Μπορείτε να δείτε αναλυτικό Δελτίο Τύπου και Πρόγραμμα.

The financial crisis since 2009 has devastated Greece, led to unprecedented political fragmentation and social turmoil, and threatened the cohesion of the European Union. It has also coincided with a number of international prize-winning films by a generation of young Greek filmmakers who have responded to the effects of the crisis on the Greek film industry in resourceful, creative, and compelling ways. Capturing the tumult of the current mayhem, these films offer surprising, innovative and subtle commentaries on the complex social, political and economic problems Greece is facing. They also reassert the centrality of film at a time when the Greek film industry is itself undergoing profound changes and serious challenges on account of the crisis. [ . . . ]

If there was a lesson to be learnt from the recent celebrations of C.P. Cavafy’s anniversary is that his poetry, image and life have penetrated popular culture in ways that, even though largely unnoticed by critics, have nevertheless created a new frame for the circulation of his literary work. Cavafy’s poetry is not just to be read in books but also in a host of media, from animation to photography and from cinema to cartoons and pop songs. Cavafy’s contemporary globality cannot, therefore, be comprehended, unless we examine the popular aspects of (the reception of) his work and provide a genealogy for its cultural circulation.

With this in mind, The Journal of Greek Media and Culture will host a special issue on Cavafy in Pop Culture, edited by Dimitris Papanikolaou (Oxford) and Eleni Papargyriou (King’s College London), to appear in autumn 2015. We are looking for essays that will be addressing the reception, circulation and extraordinary polymorphy of republication and rewriting of Cavafy's poetry. We envisage this special issue to cover topics such as the making of a ‘Cavafy persona’ in English (from E.M. Forster to Mark Doty); the circulation of Cavafian poems and rewriting on the internet; Cavafy and photography; Cavafy photographed and the circulation of the Cavafy image; a discussion of the furore against Cavafy's poems on Greek public transport (2014); Cavafy in film. We would particularly like to invite proposals for articles related to the following subjects: [ . . . ]

Since the early 1990s, Greek Cinema has started re-emerging in theatre screens and attracting increasing interest, evident both through the box office successes as well as the renewed critical attention. From popular genre cinema, to art-house and avant-garde, documentary, short film and animation, Greek Cinema in the last couple of decades has re-invented itself and commanded the attention of audiences and critics alike, both nationally and internationally.

Since the mid-2000s, academic criticism has also increasingly focused on this re-birth of Greek Cinema, with a number of publications appearing and seeking to explore various aspects of Greek cinematic practices and contexts. The aim of this edited collection is to expand on current analysis of Greek Cinema of the last two decades, as well as move beyond those more established fields of research, by inviting innovative contributions in terms of content and methodology. This edited volume seeks to map key trends of the Greek cinematic output since the early 1990s, considering a variety of films within their various contexts of production, distribution and consumption, both at national and international levels. [ . . . ]

This studentship scheme offers a valuable opportunity to study for a PhD while teaching in subjects broadly related to your PhD research. The studentship covers full tuition fees and a bursary of £13,863 for three years, based on successful PhD progression. GTAs work with academic staff in a range of teaching, learning and assessment activities to support student learning for up to 180 hours in each academic year. These activities include supporting lectures, leading seminars, providing tutorial support, demonstrating in practical classes, marking student assessments and exam invigilation. GTAs will undertake a programme of teaching and learning skills development during the first year, and will be encouraged to attend a range of researcher development sessions in line with the Vitae Researcher Development Framework throughout their three years of study. [ . . . ]

Cinema as history and most particularly cinema as the means to tell the history of his native Greece were always at the heart of Theo Angelopoulos’ work and over the course of his long career his films consistently responded to changes in Greek society and Greek politics. Panel 1: Dimitris Papanikolaou and Konstantinos Tsoukalas. Chair: Costas Douzinas. Panel 2: Maria Komninos and Ian Christie Chair: tbc. Panel 3: Lydia Papadimiritiou, Mark Betz, Geoffrey Nowell-Smith. Chair: Laura Mulvey. See more here.

Τη Δευτέρα 2 Ιουνίου τελειώνουν οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 6-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΙΙΙ θα μιλήσουν η Μαρία Χάλκου (Δρ. Κινηματογραφικών Σπουδών και Επιμελήτρια του Filmicon: Journal of Greek Film Studies) με θέμα Η νοσταλγία στο σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο και η Άννα Πούπου (Δρ. Κινηματογραφικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Paris III–Sorbonne Nouvelle) με θέμα Διακειμενικές επιδράσεις στο κινηματογραφικό έργο του Φίλιππου Τσίτου. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τις ομιλήτριες.

Keynote Speaker: Thomas Elsaesser

The Greek films of the period 1945-1967 have traditionally been classified as belonging to the Old Greek Cinema, a label that has harbored several problematic assumptions regarding the artistic merit and the cultural significance of Greek filmmaking practices of the time. Most writings on Old Greek Cinema seem to reproduce the standard tenets of an equally ‘old’ trend in film historiography, which is built on two key premises; firstly, the interest in film as an art form and, secondly, the examination of film as a reflection or mirror of society. Adhering to the first principle, several scholars so far have focused on a limited number of popular films of that period and criticized them for lacking artistic sophistication, imitating Hollywood formulas and, above all, not being cinematic enough. Other academics have analyzed extensively the same small sample of films focusing on the ways they represented various aspects of Greek society, and using the standard interpretative models of semiotics, psychoanalysis or feminism. [ . . . ]

Αύριο (Τετάρτη 28 Μαΐου 2014, στις 7.30 το βράδυ) θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ του Κωνσταντίνου Καλαντζή Ραβδοσκοπώντας το Παρελθόν / Dowsing the Past: Materialities of Civil War Memories, στο Ιρλανδικό Ινστιτούτο Ελληνικών Σπουδών (Νοταρά 51Α, Εξάρχεια).

Πρόκειται για ένα εθνογραφικό φιλμ που βασίζεται σε έρευνα του Κωνσταντίνου Καλαντζή στη Θεσσαλία, καθώς και στην κινηματογραφική του συνεργασία με τους Γιώργο Σαμαντά και Λεωνίδα Παπαφωτίου. Η ταινία αφορά τους τρόπους με τους οποίους οι ντόπιοι θυμούνται τον Εμφύλιο Πόλεμο, τη σχέση τοπίου και αναζήτησης του παρελθόντος, αλλά και την ίδια την εθνογραφία ως πεδίο απροσδόκητων συναντήσεων. H ταινία είναι στα ελληνικά με αγγλικούς τίτλους και υπότιτλους. Θα ακολουθήσει συζήτηση. [ . . . ]

Την Τρίτη 27 Μαΐου θα συνεχιστούν οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 6-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΙΙ θα μιλήσει ο Βλάσης Κομνηνός (Δρ. Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ στο ΕΚΠΑ) με θέμα Κινηματογραφικές αναπαραστάσεις του ελληνικού Εμφυλίου πολέμου από τη δικτατορία των συνταγματαρχών στη μεταπολίτευση και μέχρι την Ελλάδα της κρίσης . Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον ομιλητή.

Την Τρίτη 20 Μαΐου θα συνεχιστούν οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ Ι θα μιλήσουν ο Γιάννης Παπαδόπουλος (μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Παν/μιο Πελοποννήσου, διδάσκοντας Ιστορίας στο Πάντειο Παν/μιο και στο Ε.Α.Π.) με θέμα H Μικρά Ασία ως φαντασιακός τόπος στον ελληνικό κινηματογράφο και η εμπειρία του ξεριζωμού ως στοιχείο εθνοτικότητας και ο Γιώργος Ανδρίτσος (Δρ. Ιστορίας, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Παν/μίου) με θέμα Ο αντικομμουνισμός στον ελληνικό κινηματογράφο: Ταινίες αντικομμουνιστικής προπαγάνδας από το 1967 μέχρι το 1974. Θα ακολουθήσει συζήτηση με τους ομιλητές.

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 5 Μαΐου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ: ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ θα μιλήσουν ο Χρήστος Δερμεντζόπουλος (Επίκουρος καθηγητής στο Tμήμα Πλαστικών Tεχνών και Eπιστημών της Tέχνης, Πανεπιστήμιο Iωαννίνων) με θέμα Το κοινό στον ελληνικό κινηματογράφο: Μεθοδολογικές προϋποθέσεις στη διερεύνηση της πρόσληψης και Ράνια Κοσμίδου (Δρ. Ιστορίας του Κινηματογράφου, University College Dublin) με θέμα Ταινίες για τον Εμφύλιο πόλεμο: αλληγορικές πολιτισμικές μετα-μνήμες; Μια μεθοδολογική προσέγγιση.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου εδώ .

This one-day event aims to bring together postgraduate students, early career researchers and academics, as well as practitioners in order to discuss the role of documentaries in times of austerity, with a special, but not exclusive, focus on the Greek debt crisis. While there has been a marked interest in contemporary Greek film, following the success of several art films at international film festivals, little critical attention has been paid to the growing number of documentaries, and particularly to those that are independently produced, which tend to be distributed through digital platforms and to act as exposés of various facets of the crisis.

The event wishes to explore documentary as a cinematic mode at the crossroads of journalistic and activist practice at a time when public trust in traditional media institutions has significantly waned. We welcome contributions (i.e. papers, presentations, posters, short films) that consider (but are not limited to) the following topics: [ . . . ]

«Η Πόλη στο ελληνικό σινεμά» αποτελεί το θέμα της κινηματογραφικής εκδήλωσης που διοργανώνει ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 9 Απριλίου 2014 στις 8 το βράδυ στο διατηρητέο κτήριο της Ιονικής Τράπεζας στην Πλατεία Ελευθερίας, στο πλαίσιο της Έκθεσης Αρχιτεκτονικών Διαγωνισμών για τη Θεσσαλονίκη (4-13 Απριλίου 2014). Θα μιλήσουν οι ιστορικοί κινηματογράφου Αγγελική Μυλωνάκη και Ιωάννα Αθανασάτου σχετικά με το πώς ο ελληνικός κινηματογράφος στη μεταπολεμική εποχή καταγράφει και αναπαριστά τις αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις του αστικού τοπίου. Στο τέλος της εκδήλωσης θα προβληθεί το ημίωρο ντοκιμαντέρ «Από τις αυλές στα σαλόνια», σε σενάριο Αγγελικής Μυλωνάκη και σκηνοθεσία Παναγιώτη Κουντουρά και Διονυσίας Αρβανίτου.

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 7 Απριλίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΧΟΡΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΛΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ θα μιλήσουν ο Νίκος Πουλάκης (Επιστημονικός Συνεργάτης – Μέλος Ε.Τ.Ε.Π. [υπό διορισμό], Εργαστήριο Εθνομουσικολογίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας, Τμήμα Μουσικών Σπουδών – Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών) με θέμα Η μουσική στον Παλιό Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα αισθητικής ανάλυσης και ερμηνείας και η Μιμήνα Πατεράκη (Υπ. Δρ. στη Λαογραφία – Ανθρωπολογία του Χορού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Τμήμα Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού) με θέμα Ενσαρκωμένη ιστορικότητα σε δράση: Μία ανθρωπολογική ανάλυση του κινηματογραφικού χορού στο κοινό του «αξέχαστου» ελληνικού σινεμά στον Κορυδαλλό Αττικής.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ .

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 31 Μαρτίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΙΙΙ) θα μιλήσουν ο Γιάννης Σκοπετέας, (Λέκτορας Σεναριoγραφίας και Σκηνοθεσίας στις Ψηφιακές Οπτικοακουστικές Τέχνες, Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας Πανεπιστημίου Αιγαίου, Μυτιλήνη) με θέμα Από το φιλμ στο σκληρό δίσκο - η 20χρονη ιστορία της "βιντεοποίησης" του ελληνικού κινηματογράφου και η Αφροδίτη Νικολαΐδου (Δρ του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου) με θέμα Πόλη και κινηματογραφική μορφή: οι ταινίες πόλης του ελληνικού κινηματογράφου 1994-2004.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ .

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 10 Μαρτίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 6-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ-ΜΕΛΟΔΡΑΜΑ θα μιλήσει η Ορσαλία-Ελένη Κασσαβέτη (Δρ. Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ, Εθνικό & Καποδιστριακό Παν/μιο Αθηνών) με θέμα Το ελληνικό μελόδραμα (1960-1980): αναζητήσεις, αποκλίσεις, μετασχηματισμοί. Θα ακολουθήσει συζήτηση με την ομιλήτρια.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ.

Την Κυριακή 9 Μαρτίου στις 8:00 μ.μ. στην αίθουσα του ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΕΞΑΓΩΓΩΝ (Μαρίνου Αντύπα 86, Ηλιούπολη), η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης διοργανώνει προβολή με θέμα Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ ΣΤΟ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΟ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΩΝ ΗΠΑ ΤΑΞΙΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑ: Η ΑΓΝΩΣΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟΥ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΣΜΟΥ του Κώστα Βάκκα (ΕΛΛΑΔΑ, 2013, έγχρωμη, 64΄). Θα ακολουθήσει συζήτηση με εισηγητές τους Κώστα Βάκκα (σκηνοθέτη της ταινίας), Στέλιο Κυμιωνή (ιστορικό κινηματογράφου) και Θανάση Τσακίρη (Δρ. Πολιτικής Επιστήμης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών).

CINEMATEK in Brussels in collaboration with Greek Film Archive, Hellenic Circle - Brussels, Greek Film Centre and BOZAR are celebrating recent Greek cinema. 30 films will be screened (both fiction and documentaries) and discussions of Greek cinema and Q&A with filmmakers will be held. For the event’s programme and further details click here.

Η ομάδα Κριτικής Διεπιστημονικότητας & Μεθοδολογίας παρουσιάζει την πρώτη ταινία της Αλίντας Δημητρίου ΟΙ ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΗΔΕΣ, την Πέμπτη 27 Φλεβάρη, στις 8.00 μ.μ. στο Ινστιτούτο Πουλαντζάς (Σαρρή 14). Μετά την προβολή, θα ακολουθήσει εισήγηση από τον Πάρη Ποτηρόπουλο και συζήτηση με αφορμή το θέμα της ταινίας, ένα επάγγελμα που φθίνει, μια μικρο-αφήγηση παράλληλη των κυριάρχων και στερεότυπων λόγων. Για περισσότερες λεπτομέρειες εδώ.

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο SPACE AND GREEK CINEMA θα μιλήσουν η Yun-hua Chen (PhD in Film Studies, University of St Andrews) με θέμα Silence and Space: Post-2005 Greek Festival Films και ο Stavros Alifragkis (Dr Architect Engineer, Research Associate, Laboratory of Environmental Communication and Audiovisual Documentation [LECAD], Department of Architecture, School of Engineering, University of Thessaly) με θέμα Cinematic Re-Constructions of the Urban Landscape: Athens in the 1960s. Οι ομιλίες και η συζήτηση θα είναι στα Αγγλικά.

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ .

The Hellenic Centre (http://www.helleniccentre.org/) organises, with the assistance of film curator Eirini Nikopoulou, screenings of the documentary films Work Like Crazy and From the Courtyards to the Living Rooms on Saturday (February 15th, 2014) and Sunday (February 16th, 2014).

Based on the books of Dr of Film Studies Angeliki Milonaki, the films borrow all time classic scenes and quotes from popular Greek films from the ‘50s, ‘60s and ‘70s, which marked a true “golden era” in the Greek film industry, to showcase the modernization of post war Greece and effects on society. For details see here.

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 20 Ιανουαρίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΩΙΜΟ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ, ΘΕΩΡΙΑΣ, ΙΣΤΟΡΙΑΣ στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στη συνάντηση με γενικό τίτλο ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΕΣ – ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΕΣ: Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ’70 θα μιλήσουν ο Θανάσης Βασιλείου (Δρ. Κινηματογραφικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Paris III – Sorbonne Nouvelle) με θέμα «Η αφηγηματική καινοτομία του Θιάσου (1975) του Θ. Αγγελόπουλου» και η Ρέα Βαλντέν (Δρ. Φιλοσοφίας, διδάσκει Κινηματογράφο στο Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Α.Σ.Κ.Τ.) με θέμα «Avant- Garde Κινηματογράφος: Το παράδειγμα της Ελλάδας».

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ .

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 13 Ιανουαρίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου «Από τον Πρώιμο στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα Μεθοδολογίας, Θεωρίας, Ιστορίας» στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στην συνάντηση αυτή με τον γενικό τίτλο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (ΙΙ) θα μιλήσουν ο Δημήτρης Παπανικολάου (Λέκτορας Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης) με θέμα «Το άγχος της Αλληγορίας: Ξαναδιαβάζοντας τον Κυνόδοντα» και η Ευγενία Γιαννουρή (Δρ. Κινηματογραφικών Σπουδών, Paris III Sorbonne Nouvelle, Θεωρητικός της τέχνης και της κινούμενης εικόνας) με θέμα «Το σπίτι που πληγώναμε. Εικονολογία του οίκου ή όψεις της Νέας Οικιακότητας στο σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο».

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ

Με την ευκαιρία των 70 χρόνων από την αυτοκτονία του Λαπαθιώτη η Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, δραματουργός της παράστασης Κάπου Περνούσε μια Φωνή, συζητά με τον σκηνοθέτη της ταινίας Μετέωρο και Σκιά (1985) Τάκη Σπετσιώτη και τον μελετητή του Λαπαθιώτη Νίκο Σαραντάκο.

Η ζωή και το έργο του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, "καταραμένου" συγγραφέα της γενιάς του 1920, με επιδόσεις τόσο στην ποίηση όσο και την πεζογραφία, αλλά και με εξαιρετικά ενδιαφέροντα προσωπικό βίο και κοινωνική δράση, έχουν εμπνεύσει μουσικούς, λογοτέχνες, κινηματογραφιστές και ανθρώπους του θεάτρου. Η θεατρική διασκευή της νουβέλας Κάπου Περνούσε μια Φωνή στη σκηνή του Bios (σκηνοθεσία: Ηλίας Βογιατζηδάκης, διασκευή/ερμηνεία: Ηλίας Βογιατζηδάκης, Μυρτώ Πανάγου και Νατάσα Παπανδρέου) δεν αποτελεί παρά την πιο πρόσφατη απόπειρα συνομιλίας με τον συγγραφέα και ένα κείμενό του, όπου τα μεγάλα πάθη κυριαρχούν και η (αυτο)θυσία φαντάζει μια πράξη θεμιτή.

Ως μικρό μνημόσυνο για τον αυτόχειρα λογοτέχνη, μετά το τέλος της παράστασης της 7ης Ιανουαρίου 2014, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με τη συμμετοχή του Τάκη Σπετσιώτη, που έχει ασχοληθεί εκτεταμένα με τη ζωή και το έργο του συγγραφέα (Μετέωρο και Σκιά και Χαίρε Ναπολέων: Δοκίμιο για την τέχνη του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη) και του Νίκου Σαραντάκου, που επιμελήθηκε την έκδοση της νουβέλας σε βιβλίο (εκδόσεις Ερατώ, 2011) – μια συνάντηση εφ' όλης της ύλης για τον ποιητή και το έργο του, καθώς και τον αντίκτυπό του στο σήμερα.

http://www.bios.gr/events/1028/
http://www.biblionet.gr/author/24575/Τάκης_Σπετσιώτης
http://sarantakos.wordpress.com/mybooks/fwnh/

Κάθε Κυριακή στις 8:00 μ.μ. η Κινηματογραφική Λέσχη Ηλιούπολης διοργανώνει προβολές ταινιών στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (Μαρίνου Αντύπα 86, Ηλιούπολη). Την Κυριακή 12/1/2014 η βραδιά είναι αφιερωμένη στην Κατερίνα Γώγου με την προβολή του ντοκιμαντέρ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ–ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΥ του Αντώνη Μποσκοΐτη (Ελλάδα, 2012, ασπρόμαυρη, 67΄). Θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη της ταινίας και το Γιώργο Χρονά, ποιητή και εκδότη. Για περισσότερες πληροφορίες και για το πλήρες πρόγραμμα της χειμερινής περιόδου 2014, δείτε εδώ.

Οι Εκδόσεις Vakxikon.gr σας προσκαλούν την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2013 στις 19.30 στο Βιβλιοκαφέ Έναστρον (Σόλωνος 101, Αθήνα) στην παρουσίαση του βιβλίου ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΩΝΤΑΣ ΣΑΝ ΖΩΓΡΑΦΟΣ, το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου συναντά τη ζωγραφική του Θανάση Βασιλείου.

Θα μιλήσουν οι Θανάσης Βασιλείου, διδάσκων Θεωρία και Πρακτική του Κινηματογράφου, Τάσος Γουδέλης, συγγραφέας και κριτικός κινηματογράφου, και Θανάσης Μουτσόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής της Ιστορίας Τέχνης και Θεωρίας του Πολιτισμού.

Δείτε την πρόσκληση εδώ και για το περιεχόμενο του βιβλίου εδώ.

Συνεχίζονται τη Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου "Από τον Πρώιμο στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα Μεθοδολογίας, Θεωρίας, Ιστορίας", που διεξάγεται στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Στην συνάντηση αυτή με τον γενικό τίτλο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Ι) εισηγητές είναι ο Κωνσταντίνος Τζούγλας (Δρ. του τμήματος «Γλώσσα, Λογοτεχνία, Εικόνα» του Πανεπιστημίου Paris-Diderot [Paris 7]) με θέμα «Mια «τυχαία» αλλά αναπόφευκτη σύγκρουση: η παράλληλη αφήγηση του Wasted Youth» και η Ασπασία Λυκουργιώτη (Υ. Δρ. Θεατρικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Πάτρας) με θέμα «Από τον Ζαν Πιερ Λεό στο Βαγγέλη Μουρίκη. Ο ηθοποιός σύμβολο ενός κινήματος. Η κατασκευή και η χρήση του συμβολικού περιεχομένου»

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ

A film music conference will take place at the University of Surrey, UK, next July. Its focus is on the music of early sound film from outside Hollywood/US. The call for papers can be found here. For conferences in musicology, consult the Golden Pages website of Royal Holloway Music Department, here.

Ξεκινούν τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου οι συναντήσεις του σεμιναρίου "Από τον Πρώιμο στον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο: Ζητήματα Μεθοδολογίας, Θεωρίας, Ιστορίας", που διοργανώνουν η επίκουρη καθηγήτρια Μαρία Παραδείση, η Δρ. Αφροδίτη Νικολαΐδου και η υποψήφια διδάκτορας Μυρτώ Καλοφωλιά. Το σεμινάριο διοργανώνεται με την υποστήριξη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών στην Πολιτιστική Διαχείριση, και θα διεξάγεται στην Αίθουσα Σεμιναρίων της Βιβλιοθήκης του Παντείου Πανεπιστημίου (ώρα: 5-8 μ.μ.). Οι εισηγήσεις θα διαρκούν 30 λεπτά. Μετά από κάθε εισήγηση θα ακολουθεί συζήτηση.

Στο σεμινάριο συμμετέχουν με εισηγήσεις έλληνες και ξένοι ερευνητές, καθηγητές και διδάκτορες ελληνικών και ξένων πανεπιστημίων. Την αφίσα σχεδίασε η φοιτήτρια του Τμήματος, κ. Στεφανία Κωνσταντοπούλου.

Στην εναρκτήρια συνάντηση, τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου, εισηγητές είναι ο Μανόλης Αρκολάκης (Δρ. Ιστορίας/ΣΕΠ, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο), με θέμα "Ζητήματα ιστοριογραφίας και ο πρώιμος ελληνικός κινηματογράφος" και η Βασιλική Τσιτσοπούλου (ερευνήτρια, συνεργάτιδα του προγράμματος Νεοελληνικών Σπουδών, University of Indiana-Bloomington), με θέμα "Πρώιμος κινηματογράφος και Ελλάδα: Ανοικτά θέματα έρευνας και θεωρητικές προεκτάσεις".

Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του σεμιναρίου εδώ και σε εκτυπώσιμη μορφή εδώ

Το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, σε συνεργασία με το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και το Δήμο Ναυπλιέων, διοργανώνουν το 1ο Κινηματογραφικό Συμπόσιο «CINE συν Ναύπλιο» που θα πραγματοποιηθεί στο Ναύπλιο στις 21-24 Νοεμβρίου 2013, και τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Πελοποννήσου-Περιφερειακής Ενότητας Αργολίδας. Στην εκδήλωση θα παρευρεθούν καταξιωμένοι Έλληνες σκηνοθέτες, παραγωγοί, δημιουργοί, καθώς και πανεπιστημιακοί καθηγητές και φοιτητές.

Το Φόρουμ έχει σκοπό την ευαισθητοποίηση των νέων στην τέχνη του κινηματογράφου με στόχο την ενθάρρυνση της επαγγελματικής τους εξέλιξης. Θα παρουσιαστούν ταινίες μεγάλου και μικρού μήκους ενώ συγχρόνως θα γίνουν διαλέξεις και master-class από διακεκριμένους Έλληνες σκηνοθέτες και πανεπιστημιακούς. Οι φοιτητές θα πλαισιώσουν το Φόρουμ με μουσική και θεατρικά δρώμενα.

Το Φόρουμ είναι ανοιχτό σε όλους (δωρεάν συμμετοχή) και αφιερώνεται στους φοιτητές. Το κεντρικό θέμα του Φόρουμ είναι «Εμείς και ο Άλλος» και στοχεύει να αναδείξει το ρόλο της κινηματογραφικής τέχνης στην ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ μας και μεταξύ των λαών. [ . . . ]

Σε μια εποχή πολιτισμικών μετασχηματισμών, όπου το ενδιαφέρον των φεστιβάλ και των ΜΜΕ είναι στραμμένο προς την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, η μελέτη του Ελληνικού Κινηματογράφου ως ερευνητικού πεδίου γίνεται όλο και πιο απαραίτητη.

Το αυξανόμενο αυτό ενδιαφέρον φανερώνει η έκδοση νέων βιβλίων και δύο επιστημονικών περιοδικών με αντικείμενο το ελληνικό σινεμά και την ελληνική κουλτούρα (Filmicon Journal και Journal of Greek Media and Culture), αλλά και το διεθνές συνέδριο που έγινε τον περασμένο Ιούλιο στο Λονδίνο (Contemporary Greek Film Cultures 2013). [ . . . ]

The Journal of Greek Media and Culture is an interdisciplinary peer-reviewed journal that aims to provide a platform for debate and exploration of a wide range of manifestations of media and culture in and about Greece. The journal adopts a broad and inclusive approach to media and culture with reference to film, photography, literature, the visual arts, music, theatre, performance, as well as all forms of electronic media and expressions of popular culture. For Call for Papers consult this page